Rozpoczęcie Roku Szkolnego 2024/2025

Drodzy Uczniowie,

Serdecznie zapraszamy na uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego, które odbędzie się na placu przed szkołą już w poniedziałek 2 września 2024r. według poniższego harmonogramu:

godzina 09:00 – klasy I;

godzina 10:00 – klasy II oraz IV;

godzina 10:30 – klasy III oraz V.

Po uroczystości rozpoczęcia roku szkolnego uczniowie spotkają się z wychowawcami klas w salach lekcyjnych.

Uczniowie z Ukrainy w polskich szkołach.

Od 1 września dzieci i młodzież z Ukrainy zostaną objęci obowiązkiem szkolnym i obowiązkiem nauki, powiązanym z pobieraniem świadczenia wychowawczego (tzw. 800+). Wielu nowych uczniów rozpocznie naukę w polskich szkołach i w ocenie MEN istotne jest, aby zarówno oni, jak i ich rodziny były świadome nowych przepisów oraz możliwości i szans edukacyjnych.

Wieści z Instytutu Filologii Wschodniosłowiańskiej

4 czerwca 2024 r. w Zespole Szkół Przemysłu Spożywczego na lekcji języka rosyjskiego z klasą 2ŻA Pani Aleksandra Szymczak gościła Pana prof. UAM dra hab. Bartosza Osiewicza z Instytutu Filologii Wschodniosłowiańskich UAM. Na spotkaniu omówiono szczegóły współpracy w nowym roku szkolnym 2024/2025 oraz ustalono zakres tematyczny lekcji, wykładów i warsztatów, które będą prowadzone w ZSPS przez Pracowniczki i Pracowników Instytutu Filologii Wschodniosłowiańskich.

KARPACZ I SOPOT

W kwietniu i maju uczniowie  naszej szkoły  wraz z opiekunkami  udali się na dwie trzydniowe  wycieczki do Karpacza i  do Sopotu.

Podczas pobytu w tych dwóch pięknych malowniczych  miejscowościach młodzież zapoznała się z historią Świątyni Wang, wyruszyły na szlak turystyczny by zdobyć Śnieżkę, zwiedziła Muzeum Klocków Lego, spacerowała po słynnym Sopockim Molo, zwiedzała jedną z najpiękniejszych polskich starówek w Gdańsku oraz przy pięknej słonecznej pogodzie spacerowała po plaży. W trakcie pobytu na wycieczkach panowała miła atmosfera. Zrobiliśmy sporo pamiątkowych zdjęć. Pomimo zmęczenia oraz oszołomienia natłokiem wrażeń młodzież  dzielnie kroczyła naprzód a dobre humory ich nie opuszczały.

Mamy nadzieję, iż ponownie odwiedzimy te piękne miejscowości.

Dni Mózgu 2024

W dniach 25-26 kwietnia odbyły się w naszej szkole Dni Mózgu. z tej okazji przygotowaliśmy dla społeczności szkolnej sporo niespodzianek – przeróżnych ciekawostek o naszym centrum dowodzenia można było się dowiedzieć z gazetek przygotowanych przez Bibliotekę, odbyły się również turnieje gry w chińczyka oraz szkolny 1 z 10, w którym wyłoniliśmy nasz “zsps-owy” mózg wiedzy ogólnej – Jakub Filipiak – gratulujemy 💪 Pani Marta Bereta przygotowała zdrową przekąskę dla mózgu -pyszny smalec z białej fasoli, którym częstowaliśmy uczniów i nauczycieli w klasach. Finałem akcji były warsztaty anatomiczne, na których uczniowie mogli obejrzeć mózg wieprzowy oraz wykonać preparaty mikroskopowe z badanych tkanek (dodatkowo gościnnie wystąpiły serce, płuca, nerki, fragment układu pokarmowego świni oraz bycze jądra – wszystko w ramach anatomii na lekcjach biologii).

Organizatorzy dziękują za pomoc nauczycielom i uczniom ,którzy pomogli w organizacji tych dni🧠

Zagraniczne praktyki zawodowe w Turyngii

W tym roku Zespół Szkół Przemysłu Spożywczego w Poznaniu ponownie nawiązał współpracę z Polsko-Niemiecką Wymianą Młodzieży.
Dzięki temu przez cały kwiecień grupa 12 uczniów z klas 2 – 4 przebywała w niemieckiej Turyngii odbywając praktyki hotelarskie i gastronomiczne w hotelach i pensjonatach.
Praktykanci z klas o profilach technologicznych i żywieniowych nie tylko zdobywali doświadczenie zawodowe, ale w wolnym czasie sporo zwiedzali, komunikowali się doskonaląc znajomość języka niemieckiego i nie tylko oraz wspaniale sobie radzili przebywając przez cały miesiąc bez polskiego opiekuna.
W majówkę wszyscy wrócili zadowoleni do domów.
Obie strony- polska i niemiecka, obiecały sobie kontynuację współpracy, na co bardzo liczymy i nie możemy się doczekać.

relacja fotograficzna kliknij tutaj

Festiwal Białej kiełbasy w Opalenicy

19 maja 2024 roku na opalenickim płaskowyżu odbył się jedyny w swoim rodzaju festiwal białej kiełbasy – Biała Fest!

Celem imprezy było zainteresowanie widza tajnikami wyrobu kiełbasy białej parzonej wielkopolskiej.

W trakcie trwania tego święta uczniowie Naszej szkoły wraz z nauczycielką we współpracy z Panem Przemysławem Tecławem z Muzeum  Narodowe Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie oraz wykwalifikowanymi znanymi  Szefami kuchni a zarazem właścicielami znanych Restauracji czyli Marcinem i Alicją Sadowskimi Restauracja Hyćka i  Pawłem Ludkiem Restauracja Olandia przygotowali specjalnie dla zaproszonych i przybyłych gości białą kiełbasę w młodych warzywach.

Za przygotowanie dania z udziałem białej kiełbasy w innej odsłonie Instytut Skrzynki nagrodził Nauczycieli z ZSPS w Poznaniu nagrodą w postaci Vouchera dla 2 osób na wyjazd do Brandenburgii na wizytę Studyjną z Rolnikami ufundowany przez Zamek w Trebnitz.

Gościem specjalnym tego wydarzenia był – Robert Makłowicz, który każdemu uczestnikowi  wręczył Dyplom wraz podziękowaniem za udział w Festiwalu Białej Kiełbasy.

Bardzo dziękujemy Panu Tecławowi za umożliwienie udziału w tym wydarzeniu oraz właścicielom restauracji i szefom kuchni za fantastyczną współpracę.

ZSPS w Poznaniu

Ruslan Bondarets

“Śpieszmy się kochać ludzi, tak szybko odchodzą.”

ks. J. Twardowski

Z głębokim smutkiem i wielkim żalem żegnamy naszego ucznia, kolegę z klasy, przyjaciela, Ruslana Bondarets, który odszedł od nas w tragicznych okolicznościach.

Rodzinie i bliskim szczere wyrazy współczucia.

“Nie żyjemy, aby umierać, ale umieramy, aby żyć wiecznie”

M. Buchberger

Muzeum Ziemi Wydziału Nauk Geograficznych i Geologicznych UAM w Poznaniu

W ramach Światowego Dnia Ziemi, uczniowie klasy 1CB ZSPS wraz z nauczycielami panią Iwoną Sztejkowską i panem Markiem Hałasem udali się na wycieczkę do Muzeum Ziemi Wydziału Nauk Geograficznych i Geologicznych UAM w Poznaniu. Obejrzeliśmy unikalną kolekcję minerałów, skał i meteorytów. Szczegółowo w ten świat wprowadziła nas pani prof. UAM dr hab. inż. Agata Duczmal-Czernikiewicz opowiadając bardzo ciekawie, ale i odpowiadając młodzieży na zadawane pytania. Zobaczyliśmy największy okaz meteorytu w Morasko, ważący 261 kg, fragment został odkryty jesienią 2012 roku. Nazywa się MEMORSS, a nazwa upamiętnia miejsce upadku i odkrywców, czyli panią Magdalenę Skirzewską i pana Łukasza Smułę, którzy otrzymali dyplom 7 edycji konkursu NATIONAL GEOGRAPHIC, jako nowe odkrycie roku 2012. Morasko, to miejsce i największy deszcz meteorytów żelaznych w Europie Środkowej. Zwiedziliśmy również lapidarium będące częścią muzeum, na terenie którego znajdują się różnorodne obiekty naturalne i przetworzone kulturowo.